Ubuntu Demon\’s blog

October 20, 2008

“volksopstand 2008” – niet helemaal wat ik ervan verwacht had

Filed under: dutch — ubuntudemon @ 12:37 pm

De ludieke manifestatie “volksopstand 2008” in Den Haag zou gaan om bewustwording van privacy maar het was niet helemaal wat ik ervan verwacht had. Even nadat ik arriveerde begon de toespraak van Sophie in ‘t Veld. Zij is lid van het Europees Parlement namens D66 en riep eerder op tot deze volksopstand. Haar toespraak was erg goed en valt online te bekijken. Ook de toespraak van Stephan Ockhuijzen van weblog Sargasso met een waslijst van privacy beperkende maatregelen was zeker de moeite waard.

Maar van een volksopstand kan geen sprake zijn als er maar een paar honderd mensen komen opdagen. Bovendien was er teveel aandacht voor complottheorieën wat het moeilijk maakt om een serieus signaal te sturen.

Privacy zou voor iedere burger belangrijk moeten zijn. Ik hoop dat we “volksopstand 2008” achteraf kunnen bekijken als het begin van een beweging in Nederland naar meer (politieke) bewustwording van privacy.

Een paar reacties op internet na de “volksopstand” :

5 Comments »

  1. Nou ben ik voor mijn gevoel vrij bekend in het ‘privacy’ wereldje.. maar ik had hier dus nog nooit van gehoord.

    Misschien had men het iets groter moeten aankondigen?

    Comment by M — October 20, 2008 @ 5:43 pm

  2. Toch vrij moeilijk te missen, ik zit helemaal niet in het privacy wereldje, maar ik heb er van alle kanten van gehoord.

    Helaas stond mijn hele dag volgepland 😦

    Jammer van die complottheorieën…

    Comment by Vincent — October 20, 2008 @ 7:40 pm

  3. Ik wist het wel en was aanvankelijk ook van plan te gaan, maar naarmate de dag dichterbij kwam zag ik ook in welke richting het zich ontwikkelde en bovendien was er toch relatief weinig aandacht voor de demonstratie in de pers en zo, dus lag het voor de hand dat er weinig deelnemers zouden zijn en daarom heb ik het maar laten schieten. Ik hoop in ieder geval wel dat het een aanzet is geweest tot meer aandacht voor dit onderwerp, want eng is het wel.

    Comment by Catharina — October 22, 2008 @ 10:46 am

  4. Bedankt voor alle reacties.

    Ik ben het met jullie eens. Jammer van de complottheorieën. Jammer dat het van te voren niet iedereen heeft bereikt. Ik hoop ook dat het een aanzet is geweest tot meer aandacht voor privacy.

    Comment by ubuntudemon — October 22, 2008 @ 12:13 pm

  5. t lijkt me nogal wiedes dat de pers niet wilde dat iedereen ingelicht zou worden…

    Comment by naam — October 22, 2008 @ 10:23 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a comment

Create a free website or blog at WordPress.com.