Ubuntu Demon\’s blog

April 29, 2008

draagbare flash-based mp3/ogg speler voor maximaal 50 euro

Filed under: dutch — ubuntudemon @ 9:25 am

Mijn vriendin denkt erover om een mp3/ogg speler te kopen. Mijn vriendin gaat waarschijnlijk eerst proberen of ze het fijn vindt om muziek van haar telefoon te luisteren. In de tussentijd kan ik een beetje research doen.

eisen :

  • maximaal 50 euro
  • klein : met flash geheugen (dus geen interne harddisk en geen video afspelen nodig)
  • goede ondersteuning voor MP3 en OGG met geluidskwaliteit vergelijkbaar met andere spelers in deze prijscategorie
  • minimaal 1 GB ruimte
  • volwassen firmware dus geen firmware updates nodig om alles goed te laten werken OF firmware eenvoudig te updaten via Ubuntu
  • minimaal ruwweg 4 uur batterijtijd en goedkoop en eenvoudig om batterij te vervangen. OF minimaal ruwweg 15 uur batterijtijd met goede kwaliteit batterij zodat ze na 2 jaar hopelijk nog steeds ruwweg 4 uur batterijtijd heeft. De speler wordt waarschijnlijk eerder wekelijks of zelfs maandelijks gebruikt dan dagelijks.
  • werkt fijn met Ubuntu : out-of-the-box makkelijk en zonder problemen muziek ernaar te kopieren met nautilus of rhythmbox (moet werken vanaf Gutsy)

wensen :

  • UMS (USB Mass Storage Device) : dus muziek ernaar kopieren via nautilus en rhythmbox mogelijk
  • leuk extraatje maar minder belangrijk : goede ondersteuning voor FLAC

Kennen jullie spelers van maximaal 50 euro die ogg afspelen en probleemloos met Ubuntu werken en aan de eisen voldoen ?

Ik vond de Samsung YP-U3JQP 2 GB die beschikbaar is voor 50 euro. Het “YP-U3″ stukje is het belangrijkste de rest van de letters geeft kleur en grootte aan.
link : http://tweakers.net/pricewatch/158680/samsung-yp-u3-2gb-wit.html

* Wat vinden jullie van de Samsung YP-U3 ? Werkt deze fijn met Ubuntu (dus vanaf rhythmbox of nautilus out-of-the-box makkelijk en probleemloos) ? Voldoet hij aan de eisen die we voor haar hebben opgesteld ?
* Waarschijnlijk gaat muziek overzetten niet met nautilus (als USB Mass Storage Device) maar met MTP. Gaat het kopieren van muziek naar de speler zonder problemen,makkelijk en snel met rhythmbox ?
* ondersteunt deze speler FLAC ? (leuk extraatje maar minder belangrijk)
* hoe zit het met de geluidskwaliteit in vergelijking met andere spelers van dezelfde prijsklasse ?
* hoe zijn de ervaringen wat betreft batterijtijd ?

Relevante informatie over ogg ondersteuning op portable players :

http://wiki.xiph.org/index.php/PortablePlayers

Alvast bedankt voor jullie input !

Zie ook deze forum thread

8 Comments »

  1. Voor volledige controle over de firmware: http://www.rockbox.org/
    Maar goed, ik heb er geen ervaring mee en weet niet wat deze spelers kosten..

    Comment by Foppe — April 29, 2008 @ 11:27 am

  2. Bedankt voor de feedback.

    De spelers die met rockbox werken hebben meestal een videoschermpje en zijn dus wat groter en duurder. Bovendien vervalt de garantie door rockbox te installeren. Tweede-hands zou kunnen maar dan zijn ze nog steeds te groot en heb je geen garantie.

    Comment by ubuntudemon — April 29, 2008 @ 12:59 pm

  3. Mijn dochter heeft een roze 1 Gb versie gekregen (YP-U3/ZP/XET). Als ik die in een usb slot steek krijg ik met lsusb deze informatie te zien:

    Bus 001 Device 005: ID 04e8:507d Samsung Electronics Co., Ltd

    Onder Ubuntu 7.10 en nu met 08.04 krijg ik geen automatische toegang tot de flashdisk. De device laat zich niet zien onder Nautilus, niet in /media of waar dan ook. Ik zie dus geen mogelijkheden om deze player te gebruiken.

    Comment by Jos — April 30, 2008 @ 9:02 pm

  4. Correctie, met MTP wordt er verbinding gemaakt via Rhytmbox. Oftewel, er liggen mogelijkheden.

    Comment by Jos — April 30, 2008 @ 9:07 pm

  5. Ik zocht eerst ook naar een OGG Vorbis speler, tot ik dit op bol.com tegenkwam (Canyon CN-MP4D 4 GB):
    http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=9000000006013800&Section=SCE

    Een 4G mp3 (en wma, maarja, dat vergeten we maar even =p) speler voor maar 30 euro!
    De extra ruimte die je met OGG bespaart valt in het niet bij de 2-3 extra GB die je krijgt vergeleken met spelers in dezelfde categorie, maar als je uit principe Vorbis ondersteuning wilt, houdt het natuurlijk op.

    Misschien een klein tegenvallertje, hij heeft geen ingebouwde batterij, en loopt op AAA batterijen.
    Gelukkig vond ik na nog meer gezoek op bol vond ik een snellader+ 2*800mAh AAA batterijen combinatie voor 11 euro. (http://www.nl.bol.com/is-bin/INTERSHOP.enfinity/eCS/Store/nl/-/EUR/BOL_DisplayProductInformation-Start?BOL_OWNER_ID=9000000004879971&Section=SCE)

    Dit allemaal komt binnen 2-6 dagen aan, als je wilt zal ik even rapporteren hoe het werkt in Hardy.

    Ik werk ook aan een scriptje dat automatisch in een dir alle mp3′s omzet naar Vorbis, maar ik struikel over bestandsnamen met spaties, heeft iemand tips?

    Comment by McMuffin — May 3, 2008 @ 1:52 pm

  6. McMuffin probeer eens of hij ogg afspeelt. Misschien heb je mazzel.

    Wat betreft omzetten :

    Als je gnome gebruikt bevalt een van deze misschien :
    soundconverter
    nautilus-script-audio-convert

    Als je KDE gebruikt bevalt deze misschien :
    soundkonverter

    Comment by ubuntudemon — May 4, 2008 @ 12:24 pm

  7. Gah, natuurlijk, ik had er niet bij stil gestaan dat er andere mensen zijn die exact hetzelfde wilden en iets hebben gemaakt dat beter is dan ik zelf ooit zou kunnen fabriceren. <3

    Nog steeds ongeduldig wachtend op de speler…

    Comment by McMuffin — May 4, 2008 @ 10:13 pm

  8. Ik heb m binnen, en hij speelt geen ogg, zoals ik al dacht.
    Maarja, voor 4GB voor 30 euro vind ik alles prima =p

    Soundconverter is trouwens een goed programmaatje, alleen jammer dat je via de GUI mp3 niet met VBR kan encoden, maar wat gegoogel leverde me http://kakku.wordpress.com/2008/02/24/music-compression-formats-bitratesvbrcbrabr-codecs-lame-ogg-vorbis-aac/ op =)

    op de verpakking staat dat ie een freq. range heeft van 20Hz – 20KHz, ben nu testmp3′s aan t maken om te kijken of dat echt zo is.

    Comment by McMuffin — May 8, 2008 @ 6:20 pm


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Leave a Reply

The Silver is the New Black Theme. Create a free website or blog at WordPress.com.

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

